תנ"ך על הפרק - תהילים קמ - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים קמ

707 / 929
היום

הפרק

לַמְנַצֵּ֗חַ מִזְמ֥וֹר לְדָוִֽד׃חַלְּצֵ֣נִי יְ֭הוָה מֵאָדָ֣ם רָ֑ע מֵאִ֖ישׁ חֲמָסִ֣ים תִּנְצְרֵֽנִי׃אֲשֶׁ֤ר חָשְׁב֣וּ רָע֣וֹת בְּלֵ֑ב כָּל־י֝֗וֹם יָג֥וּרוּ מִלְחָמֽוֹת׃שָֽׁנֲנ֣וּ לְשׁוֹנָם֮ כְּֽמוֹ־נָ֫חָ֥שׁ חֲמַ֥ת עַכְשׁ֑וּב תַּ֖חַת שְׂפָתֵ֣ימוֹ סֶֽלָה׃שָׁמְרֵ֤נִי יְהוָ֨ה ׀ מִ֘ידֵ֤י רָשָׁ֗ע מֵאִ֣ישׁ חֲמָסִ֣ים תִּנְצְרֵ֑נִי אֲשֶׁ֥ר חָ֝שְׁב֗וּ לִדְח֥וֹת פְּעָמָֽי׃טָֽמְנֽוּ־גֵאִ֨ים ׀ פַּ֡ח לִ֗י וַחֲבָלִ֗ים פָּ֣רְשׂוּ רֶ֭שֶׁת לְיַד־מַעְגָּ֑ל מֹקְשִׁ֖ים שָֽׁתוּ־לִ֣י סֶֽלָה׃אָמַ֣רְתִּי לַ֭יהוָה אֵ֣לִי אָ֑תָּה הַאֲזִ֥ינָה יְ֝הוָ֗ה ק֣וֹל תַּחֲנוּנָֽי׃יְהֹוִ֣ה אֲ֭דֹנָי עֹ֣ז יְשׁוּעָתִ֑י סַכֹּ֥תָה לְ֝רֹאשִׁ֗י בְּי֣וֹם נָֽשֶׁק׃אַל־תִּתֵּ֣ן יְ֭הוָה מַאֲוַיֵּ֣י רָשָׁ֑ע זְמָמ֥וֹ אַל־תָּ֝פֵ֗ק יָר֥וּמוּ סֶֽלָה׃רֹ֥אשׁ מְסִבָּ֑י עֲמַ֖ל שְׂפָתֵ֣ימוֹיכסומויְכַסֵּֽמוֹ׃ימיטויִמּ֥וֹטוּעֲלֵיהֶ֗ם גֶּֽחָ֫לִ֥ים בָּאֵ֥שׁ יַפִּלֵ֑ם בְּ֝מַהֲמֹר֗וֹת בַּֽל־יָקֽוּמוּ׃אִ֥ישׁ לָשׁוֹן֮ בַּל־יִכּ֪וֹן בָּ֫אָ֥רֶץ אִישׁ־חָמָ֥ס רָ֑ע יְ֝צוּדֶ֗נּוּ לְמַדְחֵפֹֽת׃ידעתיָדַ֗עְתִּיכִּֽי־יַעֲשֶׂ֣ה יְ֭הוָה דִּ֣ין עָנִ֑י מִ֝שְׁפַּ֗ט אֶבְיֹנִֽים׃אַ֣ךְ צַ֭דִּיקִים יוֹד֣וּ לִשְׁמֶ֑ךָ יֵשְׁב֥וּ יְ֝שָׁרִ֗ים אֶת־פָּנֶֽיךָ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

חלצני ה' מאדם רע מאיש חמסים תנצרני. אפשר דחלצני מאדם רע אמר על דואג כמו שפירשו המפרשים ומשו"ה קראו אדם שהיה אביר הרועים וגדול בתורה. ולהיות דכמה פעמים הלשין עליו לכן אמר חלצני כאלו הוא בידו ושאל שיוציאנו מתחת ידו וזהו חלצני. ולגבי אחר אמר תנצרני תשמרני שלא אפול בידו. ובספר ארץ החיים פירש מאדם רע נבוכדנצר מאיש חמסים זה המן אשר חשבו רעות כהמן שהפיל פור וכו' שננו לשונם שגזר המן להביא לבית המשתה נשכחות אל תתן ה' מאויי רשע של המן איש לשון בל יכון בארץ כי נתלה המן על העץ אך צדיקים מרדכי ותלמידיו יודו לשמך זהו תורף דבריו בקצור. ואפשר לומר במ"ש הרב מהר"ר יהונתן ז"ל דמ"ש לו הכסף נתון לך ר"ל שיחלקהו לעניים לצדקה כי ידעו מעלת הצדקה מדניאל ע"ה שאמרו לנבוכדנצר וחטייך בצדקה פרוק זהת"ד בקצור נמרץ אבל לא עשה כלום בצדקה שהמעות היו מתוך מחמס ובמקום צדקה היא צעקה ולז"א מאיש חמסים תנצרני דהגם דצדקה מועלת אפילו לא"ה להגן כמו נ"נ מ"מ כספו היה עושק וחמס והוא עבד מרדכי והצדקה אינה כלום ולז"א מאיש חמסים תנצרני:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך